چگونه از شر آکنه چانه خلاص شویم؟

درمان-آکنه-چانه

جوش یا آکنه در هر قسمتی از بدن و صورت می تواند بروز کند. اما آکنه روی چانه یکی از آن دست جوشهایی است که چندان جالب نیست و معمولا با درد زیاد و اسکار دائمی (جای جوش) همراه است. اغلب آکنه های چانه بزرگ هستند و بارها و بارها روی چانه ظاهر می شوند.
معمولا جوش چانه در دوره های پریودی یا در سنین نوجوانی بیش از هر زمان دیگری ایجاد می شود. اگر دچار آکنه چانه یا انواع دیگر جوش صورت هستید، با خواندن این مقاله می توانید با بهترین روشهای خانگی و بالینی (پزشکی) رفع آکنه چانه آشنا شوید. پس پیشنهاد می کنیم این مقاله را حتما تا آخر بخوانید.

علت آکنه چانه چیست؟

نوسانات هورمونی یکی از دلایل اصلی ایجاد آکنه روی چانه است و اکنون می توانید متوجه شوید چرا در چرخه های قاعدگی و در سنین بلوغ گفتیم که بیشتر سر و کله آنها پیدا می شود. به همین علت هم هست که به این نوع جوشها آکنه هورمونی یا جوش غرور جوانی می گویند.

علت جوش هورمونی چانه، تولید بیش از حد سبوم (نوعی چربی طبیعی در پوست) است که به دلیل نوسانات هورمونی ایجاد می شود. با تجمع سبوم در فولیکول موهای چانه، فولیکول برجسته شده و آکنه چانه ایجاد می شود. در شکل زیر می توانید مراحل شکل گیری آکنه چانه را ببینید:علت-آکنه-چانه

شما هم می توانید برای درمان انواع جوش و آکنه صورت به کلینیک پوست، مو و زیبایی دکتر ویدا شکیبا مراجعه و از تخصص ایشان در این زمینه بهره مند شوید. جهت رزرو نوبت با شماره های ۰۹۳۸۱۸۵۵۴۵۴ یا ۰۲۱۲۶۲۹۳۰۵۵ تماس بگیرید.

روشهای درمان جوش هورمونی چانه در زعفرانیه

به گفته دکتر ویدا شکیبا، برای رفع جوشهای هورمونی چانه روشهای متعددی وجود دارد که رایجترین آنها عبارتند از:

درمان خانگی جوشهای هورمونی

برای درمان آکنه هورمونی می توانید از روشهای موثر خانگی زیر استفاده کنید که البته برای جوش های زیاد یا خیلی بزرگ موثر نیستند:

۱. نور آبی LED: استفاده از نور درمانی با نور آبی LED که می توانید آنها را در داروخانه ها و بدون نسخه پزشک تهیه کنید، یکی از درمانهای خانگی آکنه چانه است.

نور آبی LED باکتریهای بی هوازی زیر پوست را که عامل تشدید جوش هستند، از بین می برد و از عود دوباره آکنه چانه در آینده نیز جلوگیری می کند.

۲. توجه به رژیم غذایی: برای درمان یا پیشگیری از آکنه چانه باید مراقب چیزهایی که می خورید باشید. البته منظور از رژیم غذایی در این مورد، کنار گذاشتن غذاهای ناسالم و خوردن غذاهای سالم نیست. چون حتی غذاهای سالم هم می توانند باعث ایجاد آکنه شوند.

مثلا در بعضی از زنان و دختران جوان مصرف بیش از حد لبنیات باعث دفع ترشحات پوست از طریق آکنه کیستیک در چانه می شود. بنابراین باید غذاهایی که باعث التهاب و تشکیل کیست در چانه می شوند را مصرف نکنید.درمان-خانگی-جوشهای-هورمونی

درمان جوش صورت با دارو

یکی دیگر از روشهای متداول درمان جوش چانه، استفاده از داروهایی است که می توانند چربی اضافی پوست را حذف کرده و باکتریهای آن را از بین ببرند. مثلا استفاده پشت سر هم از ترکیب دو یا چند محلول ضد جوش با هم مثل سالیسیلیک اسید و بنزوئیل پراکسید روش موثری برای درمان آکنه است.

لایه برداری پوست

اگر درمان های خانگی و دارویی برای جوش چانه تان جواب نمی دهد، با مراجعه به پزشک متخصص پوست می توانید از روشهای بالینی جهت لایه برداری پوست تان استفاده کنید.

لایه برداری مرتب پوست یک راه حل طولانی مدت برای جلوگیری از ایجاد جوش چانه است. رایجترین روشهای لایه برداری عبارتند از:

• لایه برداری شیمیایی با مواد شیمیایی مثلا رتینوئیدها
  • استفاده از برسهای لایه بردار
  • میکرودرم ابریژن (لایه برداری سطح پوست با دستگاه ابریژن)

این درمان ها روشهای ملایم و ایمنی برای درمان آکنه چانه هستند و استفاده مداوم از آنها می تواند پوست شما را شاداب و ضدعفونی کند.درمان-آکنه-با-میکرودرم-ابریژن

مزونیدلینگ

در روش مزونیدلینگ ما ترکیبی از میکرونیدلینگ و مزوتراپی را استفاده می کنیم. به این صورت که با ایجاد خراشهای ریز با سوزنهای میکرونیدلینگ، پوست را تحریک به بازسازی بافت خود و کلاژن سازی می کنیم. در کنار آن از محلولهای مزوتراپی و کوکتلهای جوانساز هم استفاده می کنیم که باعث می شوند پوست هرچه سریعتر بازسازی شده و جای جوش و آکنه درمان شود.

شما هم می توانید برای درمان انواع جوش و آکنه صورت به کلینیک پوست، مو و زیبایی دکتر ویدا شکیبا مراجعه و از تخصص ایشان در این زمینه بهره مند شوید. جهت رزرو نوبت با شماره های ۰۹۳۸۱۸۵۵۴۵۴ یا ۰۲۱۲۶۲۹۳۰۵۵ تماس بگیرید.

۴ توصیه برای جوشهای هورمونی چانه

در صورتی که با مشکل آکنه چانه مواجه هستید، پیشنهاد می کنیم به توصیه های زیر عمل کنید:

۱. برای کاهش درد آکنه می توانید یک قطعه یخ را در پارچه پیچیده و آن را روی آکنه بگذارید. کمپرس سرد آکنه ها علاوه بر کاهش درد، قرمزی و تورم ناحیه جوش زده را هم به سرعت کم می کند.

۲. از دستکاری جوش های صورت (فشار دادن و تخلیه آنها) و تماس دست با آکنه جداً بپرهیزید. چون تماس دستها با چانه باعث انتقال باکتریهای عفونی کننده پوست و تشدید آکنه می شود.

۳. برای پاکسازی پوست می توانید از محلول پاک کننده حاوی گلیکولیک و اسید سالیسیلیک استفاده کنید.

۴. پاکسازی پوست با برس صورت هم باعث تحریک سلول های پوست و افزایش جریان خون شده و از تشکیل آکنه چانه جلوگیری می کند.

۵/۵ - (۷ امتیاز)
Avatar photo

کلینیک پوست، مو و لیزر دکتر ویدا شکیبا یکی از جدیدترین و مجهزترین کلینیک های پوست، مو و زیبایی در زعفرانیه است. در این مرکز انواع خدمات جوانسازی و پاکسازی پوست، مزوتراپی و درمان ریزش مو، لاغری موضعی، لیزر، طب سوزنی، PRP، ومپایر و درمان جای اسکار و سوختگی انجام می شود.